ENGLISH / FILM 

umelecká inštalácia na motívy filmu Barbory Sliepkovej

Multimediálna inštalácia Čiary je inšpirovaná rovnomenným dokumentárnym filmom Barbory Sliepkovej, ktorý zachytáva prostredie postsocialistickej Bratislavy v jej dynamickej premene. Dielo kombinuje objekt, scénické riešenie a svetelný dizajn, experimentálnu zvukovú partitúru, pohybovú performanciu a film. Je subtílnym prevedením motívov a tém, ktoré rezonujú so súčasnou Bratislavou.

Dielo pozýva zažiť hlavné mesto inak, hľadá prieniky verejného a intímneho priestoru, ktorý tvoria skutočné alebo pomyselné čiary.
Je dejiskom hry a diváci stávajú jeho súčasťou.

Ján Šicko

koncept & realizácia

"Dielo Čiary rovnako ako film vychádza z mesta. Mesta ako mnohovrstvovej štruktry vzťahov, prepojení, významov, ako koláž podnetov, stratégií, zámerov, ale aj osobných príbehov. Inštalácia cez rôzne objekty prináša mozaiku akusticko-vizuálnych impulzov. Zvuky sú vyrobené pomocou špeciálne navrhnutých "hudobných nástrojov" čisto akusticky, prichádzajú k nám zo všetkých strán a tvoria nevšednú partitúru. Orazy sú tvorené samotnými objektami, ktoré ideovo vychádzajú z architektúry či urbanizmu. Svojou jednoduchou konštrukciou vymedzujú vnútorný a vonkajší priestor. Ten je následne pomocou svetiel a tieňov extrapolovaný do okolia a vytvára štruktúru predĺžených tieňov, čiar, hraníc."

Výtvarník a dizajnér s originálnym prístupom k tvorbe, ktorá sa pohybuje na hranách viacerých disciplín a žánrov. Charakteristickou je pre neho multimedialita, tvorí interaktívne inštalácie a objekty, živé vizuály pre rôzne druhy predstavení, svetelný dizajn. Osobitnou vrstvou Šickovej práce je vývoj autorského softvéru a hardvéru. Jeho projekty často vznikajú v komunikácii s inými tvorcami, ako napríklad audiovizuálne predstavenie Glass Burlas v Dóme sv. Martina v Bratislave  pre festival Konvergencie, interaktívnu projekciu pre predstavenie Ornamenty (SĽUK), interaktívnu knihu LookBook pre Slovak Fashion Council, či projekt Slovenského centra dizajnu a Ové Pictures Hľadanie krásy. Vedie Katedru vizuálnej komunikácie VŠVU.

Jonatán Pastirčák

koncept & zvuková kompozícia

"Inštalácia Čiary, rovnako ako rovnomenný film, sa inšpiruje mestom. Jeho pulzom, tempom, melódiou a v neposlednom rade jeho geometriou. Vtiahne vás do mikro mesta, ktoré má svoje vlastné pravidlá a svoju vlastnú hudbu. Pomocou tieňov a v priestore rozmiestnených akustických objektov, toto mesto ožije a vy sa v ňom môžete veľmi ľahko stratiť.

S Janom Šickom som v minulosti pracoval na viacerých projektoch a každý jeden sprevádzala fascinácia nad tým ako rozmýšľa a ako dokáže svoje myšlienky previesť do reality. V tomto prípade sme nadväzovali na iné dielo, ktoré má svoj špecifický jazyk a rozprávanie a my sme sa týmto jazykom nechali inšpirovať."

Hudobný skladateľ a zvukový dozajnér, študoval hudobnú produkciu a zvukové inžinierstvo na SAE Institute v Londýne. V súčasnosti vystupuje pod pseudonymom Isama Zing, pod ktorým skúma hranice klubovej a tanečnej hudby a pod pseudonymom Pjoni sa venuje improvizovanej a elektroakustickej hudbe. Ako súčasť dvojice Ink Midget & Pjoni získal ocenenie Radio Head Award. Spolupodieľal sa na tvorbe niekoľkých audiovizuálnych inštalácii a performance, ako napr. Plain, ktorá bola uvedená v New Yorkskej galérii Pioneer Works. V posledných rokoch sa aktívne venuje hudobnej produkcii, pod jeho supervíziou vznikli albumy ako napríklad Září (Zvíře jmeńem podzim), Jiskřící (Zrní) a Antigona (Katarzia). Jonatán je autorom hudby viacerých filmových projektov, okrem iného dokumentárneho filmu V síti (réžia Barbora Chalupová, Vít Klusák), ďalej filmov Špina (réžia Tereza Nvotová) a Mečiar (réžia Tereza Nvotová).

Soňa Kúdelová

pohybová performance

"Spolupráca na tvorbe multimediálnej inštalácie Čiary je pre mňa dlhodobým experimentom. Kreatívnym v hlave, ale aj doslovným v čase a priestore. Je pre mňa zastavením sa v akcii. Pomalých a rýchlych reakciách na náhodné a rôznorodé podnety. Zvuk spojený s objektom, objekt so svetlom. Telá medzi nimi sú prítomné a pohyb trvá a trvá a trvá."

Soňa pôsobí na scéne súčasného tanca na Slovensku ako choreografka, tanečnica, performerka a lektorka. Skúma nové prístupy v performatívnom umení a ich presahy. Sleduje tok umenia a jeho rizomatické umiestnenie v každodennom živote, nazerá na jeho históriu a otvorene pristupuje k jeho súčasnej podobe. Čerpaním z každodennej performativity získava skúsenosť a poznanie ako uchopiť seba, v zhluku dnešnej spoločnosti, aj podstatnú motiváciu a kreatívnu spontánnosť v procese tvorby. Tieto témy predstavuje jej autorská solová trilógia - 3 sólové tanečné inscenácie – Autopilot, Autocorrect a Autonomy. Vytvára v nich kolektívne spolupráce s vizuálnymi, hudobnými a intermediálnymi umelcami kde v spoločných procesoch testujú hranice umeleckých vyjadrení v jednom čase a priestore. Momentálne pracuje na otvorenom participatívnom projekte Zvuky ticha/ SOUND OF SILENCE, ktorý je jej dlhodobým výskumom v rámci štipendia. Je spoluzakladateľkou vzdelávacieho projektu Telohra, členkou rady PlaST - Platforma pre súčasný tanec a Koordinátorkou rezidenčného priestoru Telocvičňa v Novej Cvernovke.

Biela noc · Bratislava · Sklad 7
24. - 26. 9. 2021

Jeden Svet · Bratislava · Galéria DPOH
10. - 11. 11. - 2021

Biela noc · Košice · Kunsthalle, Galéria Alfa
9. - 11. 9. 2021

Bratislava · Galéria mesta Bratislavy
24. 11. 2021

Biela noc · Bratislava · Sklad 7
24. - 26. 9. 2021

Jeden Svet · Bratislava · Galéria DPOH
10. - 11. 11. - 2021

Biela noc · Košice · Kunsthalle
9. - 11. 10. 2021

Bratislava · Galéria mesta Bratislavy
24. 11. 2021

"Film čiary je o živote v meste, v špecifickom spoločenstve, zdieľajúcom priestor. Okrem všeobecne platných pravidiel pohybu si vytvárame vlastne cesty, príbehy, staviame osobné hranice. Dielo Čiary je akoby miniatúrou takéhoto organizmu. Zvuky, tiene, rôzne materiály, úryvky rozhovorov. Páči sa mi tvorivá komunikácia s autormi a autorkami inštalácie, ja pracujem s médiom filmu a vnímam, ako sa téma preklápa do iného média. Odrazu sa zhmotňuje v inom jazyku, je to veľmi pekná skúsenosť. Kreatívna distribúcia pod palcom Film Expanded a producentky Barbary Janišovej Feglovej má zmysel, pozýva do dialógu ľudí mimo filmového prostredia."

Barbora Sliepková

režisérka filmu Čiary

producent     v     spolupráci s

partneri 

projekt z verejných zdrojov finančne podporili